Test av Specialized Turbo Levo FSR 2018

Test av Specialized Turbo Levo FSR 2018

Introduktion:
Specialized Turbo Levo FSR är av de vanligaste el-assisterade mtb cyklarna. Det finns två huvudmodeller att välja på med olika utrustningsvarianter. Antingen med 29” hjul eller med 27.5”+ hjul. Modellen med 29” har 120mm fjädringsväg. Varianten med 27.5” hjul har 150mm fjädringsväg. Ramarna är av aluminium eller kolfiber.

Specialized Turbo Levo FSR

Specialized Turbo Levo FSR

Vikt:
Vad väger cyklarna? Dessa cyklar är relativt lätta för att vara El-MTB.

Turbo Levo är relativt lätta El-MTB cyklar

Turbo Levo är relativt lätta El-MTB cyklar


Samtliga cyklar har ett 504wh batteri förutom den enklaste FSR som har ett 460WH batteri. Batterierna är utbytbara så det går att uppdatera till det med högre kapacitet.

Räckvidd:
Vi får ut cirka 2 timmar och cirka 30km MTB cykling med batteriet på 460WH. Det går att komma längre på el men då behöver man använda batteriet mindre genom att använda lägena som sparar kraft i batteriet. Det finns tre lägen man kan använda:
Turbo läget: Motorn ger maximal kraft (100%) när man trampar
Trail läget: Motorn ger 50% kraft när man trampar
Eco läget: Motorn ger 20% kraft när man trampar

IMAGE.JPG

Utrustning: 
Den enklaste versionen som vi testat fungerar bra i allmänhet.  Som stigcykel lämnar den en del att önska. Framgaffeln är ingen höjdare. Den är trög och sväljer inte mindre ojämnheter alls samtidigt som den dyker vid bromsning. Specializeds cyklar saknar till skillnad från de flesta andra El-MTB en display på styret. Det finns en kombinerad display i form av lysdioder på sidan av batteriet som visar återstående laddning samt vilket läge motorn är inställd på. Det fungerar helt ok, men för turer där man är ute så länge så batteriets kapacitet går åt så behöver man ha en display på styret för att se batterikapaciteten mer exakt. Specialized har egna displayer att köpa till samt stöd för Garmin gps enheter. Detta fungerar mycket bra. Som en bonus visar den även vilken effekt cyklisten trampar med, enligt Specialized ska denna effektmätare vara väldigt exakt. En bonus för den som vill träna mer sofistikerat med wattmätning. Här sparar du mycket pengar på inköp av effektmätare. Ett annat alternativ är att ha sin smartphone på styret och använda Specalizeds app för att se alla värden. Det finns även tredjeparts appar till iPhone och Android där man mer utförligt kan jobba med motorns elstöd. I  appen BLEvo kan man ställa in en viss pulsnivå där motorn börjar hjälpa till tills man kommit ner i puls igen och då slutar den. Specialized har autosag på bakdämparen för att snabbt och enkelt ställa i korrekt sag. Det fungerar i våra tester utmärkt.

Motorn:
Motorn hjälper till väldigt bra. Man kan enkelt justera hur mycket assistans man vill ha med knapparna på sidan eller via ansluten garmin enhet. Motorn slutar driva vid 25km/h, något som kan uppfattas lite abrupt. I jämförelse med Bosch Performance CX är den inte lika smidig. Vid start i backe kräver den ett par varvs trampande med pedalerna innan den börjar driva.

Prestanda:
Vi klarade att cykla våran teststräcka på 4 minuter och 66 sekunder. Som jämförelse har vi kört samma sträcka på 5 minuter och 27 sekunder på en vanlig XC MTB cykel.

Summering:
Cykeln upplevs som ganska trög att cykla på utan hjälp av motorn. Med el-asistens blir det helt annorlunda, då är det en bra cykel för grusvägar och stigar samt touring. Som pendlarcykel för den som obemärkt vill köra över asfaltkanter och annat i stan finns det nog inget bättre. Om du verkligen vill köra hård stigcykling så rekommenderar vi en dyrare modell med framförallt bättre framgaffel. Laddkontaktens lock är bökigt att sätta tillbaka efter laddning. Det som talar för Specialized är ett väl utbyggt återförsäljarnät. Något som är viktigt framförallt vid inköp av en avancerad cykel som en El-MTB. Vill man själv laborera med inställningar för hur motorn levererar sin effekt finns det just nu inget som matchar Specialized.

IMAGE.JPG

Ett bra köp men vill du köra lite mer avancerad MTB så satsa på en dyrare modell.

Test av Trek Powerfly 9 FS Plus

Test av Trek Powerfly 9 FS Plus